Op 28 oktober 2016 is de restauratie van het glas-in-lood van de St. Maartenskerk afgerond met een feestelijke onthulling tijdens een vrijwilligersavond van de Stichting Restauratie Sint Maartenskerk.

In het kader van een restauratieproject van de St. Maartenskerk, mede gesteund door een BRIM subsidie (Besluit Rijkssubsidiëring Instandhouding Monumenten) is een groot deel van het glas-in-lood de laatste maanden gerestaureerd door de firma Koolen Glazeniers uit Molenhoek. Dankzij een bijdrage van de Stichting Restauratie Sint Maartenskerk is er vervolgens een beschermend voorzetglas geplaatst, waarmee toekomstige schade door bijvoorbeeld het voetballen, mogelijk zal worden voorkomen.

De Stichting Restauratie Sint Maartenskerk is speciaal opgericht voor de instandhouding van de kerk. Zij dankt haar gelden vooral aan vele vrijwilligers, die vol overgave meewerken tijdens de jaarlijkse zomermarkt rondom de St. Maartenskerk, waarvan de opbrengsten volledig ten goede komen aan de Stichting. Vandaar ook dat de onthulling van het glas-in-lood plaats vond tijdens een (dank-je-wel) vrijwilligersavond van de zomermarkt.

Ook burgemeester De Boer van de gemeente Buren was hierbij aanwezig. Hij heeft één van de zes gordijnen geopend waarmee het vernieuwde glas-in-lood is onthuld.

dsc_0053  dsc_0153  dsc_0162  dsc_0176