Hervormde vrouwengroep “Weest Getrouw”

Deze vrouwengroep is opgericht in 1958. Het bestuur bestaat uit 5 leden. Er zijn omstreeks 25 actieve leden en een aantal rustende leden.

Het doel van de vrouwengroep is om met elkaar prettige en zinvolle avonden te organiseren.
Als leidraad wordt de bijbel gebruikt; ook actuele onderwerpen hebben de aandacht.

Met kerst organiseert de vrouwengroep een  een kerstviering. Velen, zeker de ouderen en alleenstaanden kennen deze viering: dan wordt er ook een goede maaltijd aangeboden.

Iedere eerste zondag van de maand zorgt de vrouwengroep voor het koffiedrinken in de kerk.

De bijeenkomsten van de vrouwengroep zijn eenmaal per 14 dagen op donderdagmiddag van 14.00 tot 15:30 uur, van september tot juni. In de zomermaanden zijn geen bijeenkomsten.

Vrouwengroep Weest Getrouw blij met toegewijde leden (2013, door: Elly Molenaar)

‘Weest Getrouw’; het blijkt een zeer toepasselijke naam voor de hervormde vrouwengroep uit Maurik. De 21 leden komen iedere twee weken trouw naar de bijeenkomsten, sommigen al jarenlang. Die samenkomsten zijn nu extra feestelijk, vanwege het 55-jarig bestaan van de vereniging. Op 10 maart 2013 vond een speciale dankdienst plaats in de Protestantse Kerk te Maurik.

Terwijl heel wat Nederlandse verenigingen moeite hebben te overleven vanwege een slinkend ledenaantal, houdt vrouwengroep Weest Getrouw het hoofd gemakkelijk boven water. “Onze leden zijn ontzettend trouw”, legt penningmeester Driekje van Eldik uit. “Het aantal is al jarenlang ongeveer hetzelfde”. Bestuurslid Jennie van Ledden: “Iedere bijeenkomst in het verenigingsgebouw naast de kerk komen ze. Dan beginnen we met een samenzang, een gebed en een Bijbellezing”. Vervolgens wordt er door een gast een lezing gegeven, maken de vrouwen kaarten of spelen ze samen een spelletje. “Als iemand jarig is, wordt er altijd getrakteerd. Heel gezellig hoor”.

HVG Weest Getrouw - een kopje koffie hoort erbij.

Een kopje koffie hoort erbij (foto: Elly Molenaar)

Goede doelen

Maar de vrouwenvereniging komt niet alleen voor de gezelligheid bij elkaar. “We zamelen ook geld in voor goede doelen, tot 2005 bijvoorbeeld door de verkoop van oliebollen”, legt secretaris Annie Onink uit. “Dat was 55 jaar geleden ook al het geval. Een aantal dames begon toen met een handwerkgroepje. Ze verkochten hun werkjes tijdens verkoopmiddagen en de opbrengst ging naar de kerk”. De vrouwengroep is in de jaren erna uitgegroeid tot veel meer dan alleen een handwerkclub. Van Ledden: “Tot een jaar of tien geleden hadden we ieder jaar een uitje. Met een bus gingen we dan ergens naartoe. Maar de leden worden allemaal ouder en een touringcar krijgen we tegenwoordig niet meer vol. De gemiddelde leeftijd ligt op 72 jaar”. De kerstviering en het paasfeest worden nooit overgeslagen. “Dat zijn hoogtepunten in het jaar”, zegt Onink. “Tijdens kerst mogen niet alleen leden komen, maar alle ouderen en alleenstaanden in de gemeente”.

Lief en Leed

Het 55-jarig jubileum vierde de groep met elkaar. “We delen tenslotte lief en leed samen. Veel leden kijken echt uit naar de tweewekelijkse bijeenkomsten. We gaan met z’n allen gezellig eten”. Maar tijden de dankdienst van 10 maart 2013 in de kerk was iedereen welkom. “Wij als vrouwengroep hebben toen ook een lied gezonden”.

HVG Weest Getrouw - 55 jaar

2013: 55 jaar HVG Weest Getrouw